Vi reder ut kraften av konvertering

Vi reder ut kraften av konvertering

Konvertering har blivit allt viktigare på senare tid, framförallt inom e-handel men också för vanliga webbplatser.

Så vad är då konvertering?

Låt oss reda ut kraften av konvertering:

  • Rätt budskap till målgruppen som gör att besökaren klickar sig vidare
  • Enkelt att skapa kontakt och bli kund
  • Få besökaren övertygad om att skapa kontakt på olika sätt direkt

Vad kan man göra för att få bra konvertering?

  • Enkla formulär eller processer – undvik att visa era problem som blir kundens problem
  • Trovärdighet är A och O
  • Webbplatsen ska anpassas för rätt ändamål. En myndighetssida ska inte vara humoristisk

Att våga sticka ut borde fler webbplaster prova på, detta beror så klart på vad för typ av webbplats man har men mängden av webbplatser är alldeles för neutrala.

Kontaktformulär är något inom konvertering som man kan lägga massvis med tid på, men vilket många inte gör eller vet om. Det är trots allt här som besökaren kontaktar företaget. Att utgå i från kunden ska vara grundtanken i hela konverteringen. Tänk igenom er webbplats från ett kundperspektiv och se ifall allt verkligen är nödvändigt att ha med? Less can be more.

Vi som webbyrå tycker konvertering är jättespännande då det är en rolig mix av många olika områden som webbdesign, kundfokus, psykologi.