Starta webbshop med WordPress.

Undersök produkter

Det är mycket att tänka på när man ska starta en webbshop. Här har vi samlat några tips du kan tänka på innan du startar din webbshop.

Var väl förberedd, ha en väl genomförd marknadsanalys där du får bättre koll på din produkt du tänker sälja. Har du detta så kan du lätt få till en bättre webbshop direkt redan från start med genomtänkta lösningar.

Din marknadsanalys kan börja med att ta reda på vad för produkter du ska sälja i din webbshop. Du har säkert någon idé om vad du vill sälja, men kontrollera marknaden för dessa produkter. Finns det någon efterfrågan och är marginalerna såpass stora att du kan gå med vinst. Det finns flera olika verktyg för att ta reda på statistik om just dina produkter, hur trenden ser ut just nu talar om hur stor potential du har att få många besökare till din webbshop. Du kan använda Google Trender till detta.

Kolla på konkurrerande företag, vad är det som gör att de har lyckats. Om du tar alla deras bästa saker och gör dem till dina egna. Finns det för många konkurrenter med likvärdiga produkter. Du kanske får se dig om efter andra produkter du ska sälja i din webbshop, om du inte kan erbjuda bättre priser, större sortiment för att kunderna ska välja dig framför konkurrenterna.

Hitta din personlighet. När man startar en webbshop kan det vara svårt att ha ett jättestort lager av sina produkter. Då kan det vara idé att hitta din speciella produkt och få ett smalare produktsortiment. Genom att vara nischad på ett fåtal produkter kan du få kunder som söker efter just dina produkter, du kan hitta väldigt specifika sökord och sökfraser som gör det positivt för dig att hamna högt upp på Google.

Välja e-handelssystem

När du väl bestämt dig för vad du ska sälja i din webbshop är det dags att välja vilket e-handelssystem du ska använda dig av. Det finns en mängd olika system och allt handlar egentligen om vilken budget du har vid starten av webbshopen. Men vi tipsar dig att läsa vårt inlägg om därför ska du ska välja WordPress till din webbplats. Detta är den billigaste lösningen och den som är mest framtidssäker så du slipper att ta beslut i starten som senare visar sig vara omöjliga att genomföra.

Mobilanpassad webbshop

Med en mobilanpassad webbshop minimerar du chanserna att ett köp skulle avbrytas i mobilen eller surfplattan. Besökarna får samma upplevelse på din webbshop via datorn som i mobilen eller surfplattan, allt anpassar sig automatiskt. Nu har även Google krav på att en webbshop eller webbplats ska vara responsiv och är den det så rankas den högre upp i träfflistorna.

Våga prova dig fram

Att du ska planera och analysera har vi sagt tidigare. Men tänk också på att du måste modet att prova dig fram. Skulle du misslyckas med något har du lärt dig något och kan ändra det. Det är så svårt att veta exakt innan lanseringen hur dina besökare kommer bete sig, då är det bättre att samla in information en stund efter och göra de mindre bra sakerna till något bättre.

Inga besökare, inga kunder.

Slutligen när din webbshop är färdig är det dags att börja fundera på hur du ska få besökare till din webbshop. Det finns tre olika sorters trafik till en webbplats / webbshop: direkttrafik, organisk trafik och betald trafik.

Direkttrafik är när någon skriver in din domänadress www.mindomän.se direkt i adressfältet i webbläsaren och de kommer då direkt till din webbshop utan någon sökning på Google. Detta är dock svårt att få med en nystartad webbshop då det är få som känner till den ännu.

Organisk trafik är trafik som kommer från sökningar på sökmotorer som Google, Yahoo och Bing. Det är denna trafik du ska satsa på för att få fler besökare på din webbplats. Med en sökmotoroptimerad webbshop har du välskrivna produktbeskrivningar som är sökanpassade, rätt sökord och metataggar. Håll även webbshopen uppdaterad med nya produkter och var aktiv på sociala medier då detta kommer gynna dig i sökresultaten.

Betald trafik kommer från annonser på sökmotorerna eller andra hemsidor. Google Adwords är ett vanligt program för betald trafik, det är dessa annonser du ser högst upp, längst ner och till höger i söklistorna på Google. Med dessa annonser bestämmer du själv din budget och du betalar endast per klick, alltså när någon klickar på din annons och kommer till din webbshop. Detta är ett bra alternativ då man har en liten budget till marknadsföring, bra i starten av en webbshop för att få trafik till sin webbshop.