SEO – Förklaring.

Att få en webbplats seo anpassad på bästa sätt så att Google indexerar den har blivit alltmer viktigt. Google ändrar ständigt sina algoritmer så att webbplatsen med det relevantaste innehållet hamnar överst i söklistan.

Varför får man denna Google placering?

Algoritmer som Google använder är väldigt avancerade och ändras ständigt. Ingen vet helt säkert, men det talas om att Google ändrar algoritmer flera hundra gånger varje år och berättar knappt när och vad som ändras.

Google eftersträvar att bli så lik en människa som möjlig. En webbplats med bäst innehåll kommer att rankas högst i söklistan. Google jobbar även hårt med att minska relevansen för webbplatser som inte alls är bra på innehållet, som försöker lura sig till att den har bra innehåll med olika metoder.

Hur ska man då göra för att hamna högt i söklistan?

Välj de rätta sökorden!

Börja med en analys och se vilka sökord som är relevanta för just branschen ni jobbar i.

  • Vilka är de viktigaste sökorden?
  • Sökord inom branschen?
  • Vilka sökord tror ni att era besökare använder?

Ett bra verktyg för att hitta sökord som är bra

Landningssidor

Många företag tänker inte på landningssidor och gissar att trafiken ska ledas till webbplatsens startsida. Landningssidans uppgift är att vara optimerad för några få sökord som genererar bra information om ämnet för besökarna.

Att skriva rätt

  • Använd en titel på sidan.
  • Så tidigt som möjligt i titeln placeras sökordet.
  • Max 60 tecken för titeln.
  • Mycket viktigare med sökordet än företagsnamnet.

Rubriker

  • Med SEO kan du använda samma sökord i H1-rubriken som i Titeln, det ger bara en bra effekt.
  • Använd andra sökord i H2-, H3- och H4-rubriker.

Viktigt med underrubriker

  • Använd H2-rubrikerna för att ge en bra uppdelning av sidans rubriker.
  • H2-rubriker kan du använda flera gånger på sidan. Det är den stora skillnaden mellan H1- och H2-rubriker gällande SEO.
  • Det handlar om att sökmotorerna ska förstå sidans innehåll med relevanta H2-rubriker.
  • Desto mindre ord som används, desto mer undersöker Google varje ord. Titeln är samma.

Ingressen

  • Ingressen är bra om den innehåller sökordet för sidan.
  • Minst 300 ord per sida är bra att ha som tumregel.
  • Det viktigaste sökordet och andra sökord för sidan kan fördelas över textens 250 inledande ord. Den avslutande meningen är bra om den innehåller sökordet.

Interna länkar

  • Sökordet ska finnas med i länktexten
  • Så lite ord i länktexten som möjligt
  • Använd inte ”läs mer” eller ”klicka här” som länkar.
  • Att länka till andra sidor i textinnehållet på din webbplats gillar Google.

Vi finns här för att hjälpa dig!

Läs mer om Bigshrimp och SEO här.