Sju enkla steg som gör din kampanj på sociala medier lyckad

Sju enkla steg som gör din kampanj på sociala medier lyckad

Att organisera och lansera en kampanj i sociala medier kan vara både tidskrävande och stressigt. Här kommer sju enkla steg att följa som gör hela processen lättare att hantera och förstå:

1. Identifiera syftet med kampanjen

Att presentera en ny gruppmedlem, publicera en e-bok eller skapa en ny produkt kräver olika angreppssätt för att få täckning inom sociala medier. Ta fram syftet med kampanjen och fastställ det tydligt när du drar upp huvuddragen i din strategi. Redogör för milstolparna och identifiera rätt målgrupp. Denna information kommer att hjälpa till att behålla uppgifterna fokuserade på resultaten.

2. Välj rätt social medier-plattformar

Eftersom placering alltid kommer att spela en stor roll i din säljstrategi, måste du engagera dina kunder inom oftast förekommande områdena. I detta fall gäller det deras favorit inom sociala medier-plattformar. Du kanske redan har din egen favoritkälla för affärsuppslag, men avsätt gärna en stund för att surfa på dina konkurrenter. Följ kommentarstrådarna på deras webbplatser. Detta kan skapa en helt ny linje i marknadsföringen som breddar din blivande målgrupps utbredning.

3. Skapa innehåll som fungerar på din valda social medier-plattform

Innehållsskapande är nödvändigt för att engagera din publik, men det är viktigt att använda rätt format för varje webbplats. Foton och bilder är inte engagerande för TikTok-användare eftersom de är mer vana med videor, men Facebook är en fantastisk plats att dela dessa med en engagerad publik. När du väl har valt plattform för din publik, så skapar du ett ingående marknadsföringsschema som lämpar sig för publikmättnadsnivåerna för att uppnå den högsta exponeringen. Pinterest rekommenderar exempelvis att du gör dina inlägg mellan klocka 20 till 23 eftersom deras största användare är mammor som har mer ledig tid på kvällarna.

4. Planera ditt kampanjschema

Skapa en kalender som sammanfattar dina veckovisa och dagliga rutiner för kampanjen på sociala medier. Detta kommer att göra dig organiserad och på rätt spår. Det kommer också att låta dig övervaka ditt teams framsteg, samtidigt som du kan omboka kommande ändringar vid behov. Genom att organisera arbetsbelastningen får du tid att automatisera medieinlägg och e-postsvar, samtidigt som du erbjuder engagemang på sociala medier i realtid. Det är multitasking på ett sätt som sparar pengar, tid och energi, medan du fortfarande bygger upp och interagerar med din publik.

5. Övervaka din kampanj

Antingen du väljer att övervaka kampanjen dagligen eller varje vecka, så håll koll på det som fungerar. Kopiera dessa strategier över hela linjen och ändra dem så snart siffrorna börjar falla. Mät bedömningen av prestationen mot en A/B-strategi för att få jämförbara resultat. Svara på alla bekymmer och frågor från din målgrupp, oavsett deras ton och sätt. Följ dina betyg på Google och jämför dem mot dina sökningar för att säkerställa att din sökmotoroptimering (SEO) fungerar.

6. Följ upp ofta

Kom ihåg att tacka dina kunder för deras införda information och eventuella inköp de har gjort. Uppmuntra deras kommentarer och dela dem med andra. Svara snabbt på eventuella bekymmer eller problem som de har och lägg upp lösningarna på dina sociala medier-webbplatser, ifall även andra har liknande problem.

7. Granska, analysera och repetera

Granska resultaten av kampanjen för att avgöra det bästa sättet att ta sig an nästa lansering.  Jämför informationen med tidigare kampanjer om du har tillgång till denna information. Identifiera det som fungerat och det som inte gjort det för att spara tid och pengar i framtiden.

Varje företag kan ta sig an sina kampanjer på sociala medier med ett annat syfte i åtanke, men de är alla ute efter samma resultat. Följ dessa grundläggande steg för att organisera nästa kampanj och göra den lättare att hantera från början till slut.