En guide för att utveckla en framgångsrik SEO-strategi 2021

En guide för att utveckla en framgångsrik SEO-strategi 2021

Det har funnits vissa trender i sökmotoroptimering (SEO) som kommer att fortsätta långt in i 2021 och det kommande årtiondet. Medan vissa har att göra med att utveckla teknik som ger människor mer att göra med innehåll, är den största omvandlingen som setts i SEO själva ändamålet med optimeringen.

Den gamla skolans SEO brukade röra sig om optimering för sökmotorer med stora mängder innehåll och ett berg av sökord. Idag handlar SEO mer om att optimera för människor i stället för sökmotorer, vilket kommer att hjälpa till att komma igång med Google och andra plattformar. Om du kan förbättra innehållet som folk vill ha med vissa SEO-strategier involverade, så kommer du att kunna lyckas med dina kampanjer under hela 2021.

Följande är en komplett guide som hjälper dig att utveckla en vinnande strategi när du planerar inför nästa år.

De typer av innehåll som du behöver nyttja för SEO under 2021

Förutom blogginlägg, produkt- eller tjänstesidor, videoannonser och andra typer av innehåll som företag har utnyttjat sig av sedan den digitala marknadsföringens gryning, finns det andra typer av innehåll som man kan överväga att lägga fram under 2021. I och med att ny teknik utvecklas och avancerar kommer du att engagera kunderna mer än någonsin med nya möjligheter.

Interaktivt innehåll

Man kan koncentrera sig på konventionellt innehåll och sökordsforskning så mycket man vill, men interaktivt innehåll kan vara nyckeln till att öka engagemanget och driva försäljningen framåt. Oavsett om man introducerar frågesporter via e-post eller skapar innehåll som är anpassat baserat på åskådarnas medverkan, så finns det många sätt att använda interaktivt innehåll på för att få kontakt med sin målgrupp.

Ljud-annonser

Om folk inte kan se dina annonser kan du eventuellt använda ljudannonser som komplement till visuella annonskampanjer. I likhet med radioannonser kan ljudannonser spelas upp under avbrott, medan man strömmar ljudprogram, såsom Spotify. De kan även dyka upp i form av sponsorannonser på podcasts, där värden för podcasten kan marknadsföra dina produkter eller tjänster och samtidigt fungera som en pålitlig influenser.

VR och AR

Nutida utvecklingsmöjligheter såsom virtuell verklighet (VR) och förstärkt verklighet (AR) gör det enkelt att presentera framtidsutsikter och kunder med interaktiva videor eller upplevelser. Du kan exempelvis använda VR för att låta människor utforska ett virtuellt demonstrationsrum bestående av videor eller bilder av fysiska demonstrationsrum eller datorgenererade utrymmen. AR är användbart för att ge människor en försmak av dina produkter och tjänster genom att i huvudsak projicera dem i ett fysiskt utrymme med hjälp av kundens mobila enhet.

Hur man optimerar sitt innehåll för bra SEO

Viss traditionell SEO-praxis kommer att fortsätta fungera under 2021, men det finns några nyare utvecklingar som du också bör genomföra om du konsekvent vill överträffa konkurrenterna.

Skapa innehåll för ”position noll”

Rankning för den första positionen på första sidan i Googles sökresultat duger inte om du vill fånga allas uppmärksamhet. Du bör även försöka rangordna för ”position noll”, vilken inkluderar (Google) Answer Box (korta svar), Rich (omfattande) eller Featured (utvalda) Snippets (korta utdrag) eller andra delar av informationen som Google kan presentera före resten av de resultat som hittats. Exempelvis kan någon göra en sökning efter ”brownie-recept”, vilket kan förorsaka att Google presenterar en kort lista med grundläggande ingredienser från en topprangordningslista, vilket eliminerar behovet för användaren att någonsin lämna Google igen.

Objekt kommer sannolikt ofta att visas för mobila sökningar och röst-sökningar, vilket gör det nödvändigt att göra vad man kan för att optimera dem.

Med hjälp av schemamarkeringskod kan du ge Google lite sammanhang för vissa typer av innehåll, vilket kan möjliggöra för sökmotorn att mer exakt matcha innehållet med relevanta sökfrågor i Utvalda eller Omfattande Snippets. Om man även kan optimera innehållet för att ge korta svar på populära frågor eller urvalslistor (short lists) kan dessa också hamna i ”position noll”.

Använd prediktiv analys

Företag brukade fastna i historiska analyser för att avgöra hur man bäst skulle marknadsföra till sin publik. Google har dock gjort det möjligt att använda så kallade ”prediktiva analyser” för att möjliggöra mer exakta förutsägelser. Google gör det möjligt för dig att titta på kundernas beteende med hjälp av vissa prediktiva mått som mäter sannolikheten för framtida köp. Baserat på de uppgifter som presenteras kan du eventuellt fatta ett mer välgrundat beslut när du modifierar sina marknadsföringsstrategier.

Optimera för sökningar med rösten

Den ökande populariteten för verktyg som Google Assistant och Alexa gör det lättare för människor att utföra röst-sökningar. För att gå tillbaka till punkten om ”position noll”, så kommer många personer sannolikt att få dessa resultat när man söker med virtuella assistenter. Om du vill vara säker på att personer hittar ditt innehåll med hjälp av en röst-sökning, försök att inkludera konversationsfrågor i innehållet, som andra kan fråga om. Du bör sedan skriva innehåll som Alexa, Siri och andra program kan läsa upp för användaren.

Behovet att optimera för användaren

Som nämnts tidigare är den viktigaste saken att tänka på när man optimerar för SEO att användaren är den viktigaste faktorn. Om man försöker rangordna för Google, så kommer man inte att uppleva samma framgång som för några år sedan med tekniker från den gamla skolan. Det handlar helt och hållet om att försöka göra personer nöjda med ditt innehåll och ge dem den information som de behöver med den trovärdighet och sakkunnighet de kräver.

Följande är några sätt att optimera i första hand för din målgrupp.

Fokus på att tillhandahålla den information som folk vill ha

Ge först och främst de svar folk vill ha på sina frågor. Försök att svara på dessa frågor snabbt, på tre sekunder eller mindre. Genom en kombination av text och visuella objekt bör folk kunna hitta det de söker efter utan krångel, när de surfar på ditt innehåll.

Optimera laddningshastighet

När det gäller laddningstider är det magiska talet här också tre. Om dina sidor tar längre än tre sekunder att ladda, så är folk mycket med benägna att lämna din webbplats och surfa någon annanstans. Genom att komprimera eller eliminera bilder, använda en bra sidstruktur och optimera för mobila användare kan du hindra folk från att lämna på grund av otålighet.

Använd responsiv design för alla enheter

Fler och fler människor använder mobila enheter för att surfa på Internet regelbundet, vare sig det handlar om att göra en snabb sökning på Google eller göra ett inköp. Om du vill ge mobila enheter en optimal upplevelse på en webbplats, så se till att du nyttjar en mobil-responsiv design.

Andra tips för bra SEO under 2021

Nu när du känner till det väsentliga för innehållsoptimering och vikten av att optimera för människor istället för maskiner, så kommer här några ytterligare tips för att hjälpa dig att fullända dina SEO-strategier.

Skapa högkvalitativt och färskt innehåll

Google gillar högkvalitativt, färskt och unikt innehåll. Om du vill få det bästa resultatet från dina strategier för innehållsmarknadsföring utöver teknisk SEO, skriv och producera bra innehåll som är lätt att smälta. Undvik samtidigt att fylla ditt innehåll med alltför många sökord, i synnerhet besvärliga fraser som egentligen inte fungerar i några sammanhang. Sökord som ”bästa sökmarknadsföring Skövde” fungerar helt enkelt inte som de brukade, särskilt eftersom Google nu erkänner sammanhangsledtrådar utan att behöva använda termer som matchar exakt.

Spåra mått baserat på dina satta mål

Se till att du har specifika mål på plats när du utvecklar SEO-strategier, vilket kommer att hjälpa till att bestämma de mått som faktiskt betyder något när man mäter resultaten av dina kampanjer. Vill du få mer trafik till en viss sida? Sidbesök kan vara det viktigaste måttet att undersöka. Är ditt mål att konvertera fler affärsuppslag i botten på säljtratten? Konverteringsfaktorn betyder mest. En funktion som gör det otroligt enkelt att mäta prestandan i ditt innehåll och få mer insiktsfull information är funktionen Search Console Insights i Google Search Console.

Skapa ett nätverk av högkvalitativa returlänkar

Returlänkar är en av de viktigare rangordningsfaktorerna i SEO och de kommer att vara lika väsentliga under hela 2021. Se till att du utvecklar en strategi för returlänkar som hjälper dig att skapa högkvalitativa returlänkar. Du kan lämna gästinlägg på ansedda industribloggar eller -tidskrifter eller helt enkelt producera bra innehåll som folk naturligtvis kommer att vilja dela. Om man tar hänsyn till alla dessa aspekter vid utveckling av strategin kan du avgöra hur man bäst ska använda dina kampanjer. Du kommer att kunna införa vinnande SEO-strategier, som tilltalar både sökmotorer och din publik.